7 stappen om een “Happy Manager” te worden

In dit artikel inspireren we jou om een “Happy Manager” te worden en leggen we uit waarom dat nodig is. Happy managers zijn namelijk gelukkiger, en geven dit door aan hun team!

Slechts 9(!!) procent van alle medewerkers is betrokken bij hun werk! [Bron: Gallup, 2017] In veel organisaties wordt de zoveelste (zelfsturings) operatie uitgevoerd. Managers raken in de knel. Hun eigen ontwikkeling én die van hun team komt onder druk. Gevolg: lage betrokkenheid, hoog verloop en verzuim.

Om het tij te keren hebben we Happy Managers nodig. Managers die volledig vanuit hun eigen talent werken, en samen met hun team krachtige keuzes maken, over hoe zij het willen op de werkvloer. Een Happy manager zorgt voor een samenwerkend team met minder gedoe en meer oplossingen, bedacht door het team. En dat vertaalt zich positief naar resultaat voor de organisatie of instelling.

Hieronder 7 tips om een Happy Manager te worden. En bén je al een happy manager? Deel dit artikel dan met een collega die nog een zetje in de goede richting kan gebruiken.

Stap 1   Ontwikkel jezelf in een gelijkgestemde groep 

Onderzoek wijst uit dat je het gemiddelde bent van de 5 mensen waar je het meeste mee optrekt. Kijk eens om je heen. Hoe is dat nu voor jou? En word je door die mensen geïnspireerd? Wie zou je in je directe omgeving willen hebben? En bij wie lekt de energie ongemerkt uit je weg? Verzamel voor jouw inspiratie en ontwikkeling een gelijkgestemde groep mensen. Om in vertrouwen te kunnen sparren en voor recht voor z’n raap feedback. Eventueel extern, bij een opleiding, coach of social media groep. En heel belangrijk: laat je nooit meer afleiden door mensen die niet snappen waar jij mee bezig bent.

Stap 2   Kijk kritisch naar jezelf en vraag om feedback

Kijk eerlijk naar jezelf. Daarmee bedoel ik niet dat je altijd kritisch moet zijn, of op negatieve punten moet focussen. Juist niet! Focus op je wensen, talent en sterktes en bouw daarop voort. Deel waar je moeite mee hebt, dan krijg je vaak waardevolle feedback en adviezen. Kijk ook naar mensen die succesvol zijn in de dingen die jij nog lastig vindt. Wat doen zij precies– en vooral met welke mindset- waardoor het hen wel lukt? En kun jij dat ook? Het antwoord is ja, voor het geval je hieraan twijfelt.
Door feedback te vragen maak je verbinding. Daardoor komt ook jouw feedback bij anderen aan. Dat levert en positieve ontwikkeling op die groter is dan jijzelf.

Stap 3   Geef waardering aan je teamleden 

Je belangrijkste bestaansrecht als manager is het resultaat van je team. Niets werkt beter om mensen te motiveren dan ze echt te zien en te waarderen. Waardering voor wie ze zijn, niet alleen voor wat ze doen.

Als je gewaardeerd wordt om wie je bent, zet je je talenten in, durf je te groeien en ben je minder bang om fouten te maken. Gevolg: creativiteit en voorkomen van een angstcultuur. Zet je mensen in op hun sterktes. Luister naar ze, vooral bij de koffie automaat. Leer tussen de regels doorlezen waar ze voor gaan. Sluit daarbij aan, dan bereiken ze resultaat. Dat resultaat levert energie en straalt ook af op jou.

Stap 4   Nodig mensen uit om met jou samen te werken

Misschien zijn jouw teamleden minder betrokken bij het werk. Dan betekent het dat je van scratch moet beginnen om vertrouwen op te bouwen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Oud zeer uit het verleden kan hardnekkig zijn. Je mag echter niet toestaan dat het team zich hierachter blijft verstoppen. Ga oprecht in gesprek, luister, en confronteer. Committeer je aan de samenwerking met jouw team. En bouw vertrouwen op. Maak afspraken en hou je daaraan. Ook als het minder populaire stappen betekent.
Uiteindelijk zullen mensen je gaan vertrouwen omdat je te vertrouwen blijkt. Ze weten wat ze aan je hebben. En dan volgt de stap naar echte samenwerking opbouwen.

Stap 5   Samen dromen

Dit punt sluit naadloos aan op het vorige punt. Zonder volgers geen leiders. Mensen kunnen jou pas volgen, als je ze meeneemt naar waar jij bent! Deel jouw droom van het plaatje waar je naartoe wilt. Ook als jij nog niet alle details kunt invullen.
Nodig mensen uit om mee te kijken naar de buitenwereld. Geef ze kaders waarbinnen zij hun eigen dromen kunnen vormgeven en moedig mensen aan om mee te denken over hoe jullie gezamenlijk de dromen van het team gaan bereiken. Als mensen zich willen en kunnen verbinden met jouw visie, jouw droom, dan pas willen ze jou volgen! Of niet natuurlijk, maar dat is prima. Je wilt niet alleen maar volgers. Zonder dwarsliggers geen rails. Dat houdt het scherp. Die weerstand is nodig.
Het mooie is dat jij helemaal niets hoeft aan te sturen, alleen maar faciliteren en de randvoorwaarden bieden waarbinnen mensen hun eigen bijdrage kunnen leveren aan hun droomdoel en waarin ze elkaar betrokken en scherp houden.

Stap 6   Zorg goed voor jezelf als leider

Zit je vast in je baan? Gouden kettingen? Denk je dat het niet anders kan? Dan heb ik nieuws. Je hebt altijd een keuze! Ook als het lijkt of dat niet zo is.

Jij hebt een omgeving nodig waarin jij kunt leren, jezelf kan zijn en waar jouw talenten tot hun recht komen. En anders kun je NIET voor jouw team zorgen. Jouw team heeft jou nodig als degene die inspireert en die zorgt dat zij hun werk kunnen doen. Jouw talent en kracht dient dus zichtbaar te zijn in jouw organisatie. Zoek een coach of sparringpartner die je helpt om nieuw perspectief te krijgen als je vastloopt. De beste professionals hebben topcoaches. In de sport is het normaal. Leiderschap is topsport!

Stap 7   Communiceer!

80% van jouw werk bestaat uit communicatie. Ja. Dat is veel. Je kunt dus maar beter zorgen dat jouw communicatie duidelijk en helder is. Dat betekent: zorg dat je het einddoel helder maakt. Wat wil jij dat mensen voor jou doen? Wat is het beoogde resultaat van hun acties?
Zorg voor een relatie waarin veiligheid is om recht voor z’n raap feedback te geven. Ook als je een goede relatie wilt opbouwen met jouw team, kun je kritisch zijn en streng op de inhoud van jouw boodschap. Alleen op die manier kunnen mensen leren. Niet door feedback in te pakken in een sandwich. Dan horen mensen alleen de complimenten. Als het niet goed gaat, zullen mensen direct aan de bak moeten. Daarom zijn functioneringsgesprekken geen goed idee. Niet om het gesprek zelf, maar om de invulling. 1x per jaar vertellen waar het op staat werkt niet. Bouw het hele jaar aan je relatie met mensen, zodat je ze real time en vanuit vertrouwen duidelijke feedback kan geven, die niet overkomt als veroordeling, maar als een serieuze poging om hen te steunen bij het verbeteren van hun prestaties.

Hoe ga jij zorgen dat je een happy manager wordt?
Je kunt stap 1 al direct ten uitvoer brengen, door lid te worden van de exclusieve groep “The Happy Managers Club” op facebook.
Word vandaag nog lid!

>> Direct aan de slag met jouw ontwikkeling als leider? Klik hier voor informatie over het coachingsprogramma voor leiders. 

 

Over Petra Otten

Petra Otten is expert in leiderschaps-, team- & organisatieontwikkeling. Al ruim 20 jaar adviseert, traint en coacht zij professionals, teams en leidinggevenden. Sinds 2011 doet zij dit vanuit haar eigen organisatie inTouch HRM in Rotterdam. Haar aanpak is no-nonsens, to the point, nuchter en met humor. In haar werk combineert zij kennis en jarenlange ervaring op het gebied van HRM, bedrijfskunde, assessments en coaching die zij heeft opgedaan bij corporate organisaties als ING, PwC en Randstad, en bij organisaties in zorg en onderwijs. Petra gelooft dat als je doet waar je goed in bent én waar je hart ligt, dit leidt tot werkgeluk en duurzame inzetbaarheid.

Laat een reactie achter:

Bij het gebruik van deze website kan het zijn dat deze cookies plaatst voor bepaalde functies op de website. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u daarmee in.

Sluiten